Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2011

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΩΝ ΣΤΟ ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΤΩΝ STAGE.

Αθήνα 11 Ιανουαρίου 2011



ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΩΝ


Επί του με αριθμ. πρωτ. 2099/6657/22-10-2010 ερωτήματος που εισάγεται στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου προς συζήτηση την 12-01-2011 που έθεσε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με θέμα «Ερώτημα σχετικά με την εκτέλεση απόφασης ασφαλιστικών μέτρων που αφορά απασχολούμενους με το πρόγραμμα Stage», κρίναμε χρήσιμο να Σας προσκομίζουμε πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, καθώς και ad hoc Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σημειώνοντας επιπροσθέτως και εξ αφορμής αυτών τα εξής :

Με την υπ’ αριθμ. 6920/2010 απόφαση ασφαλιστικών μέτρων του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, επί της οποίας τέθηκε και το υπό κρίση ερώτημα της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, διατάχθηκε το Ελληνικό Δημόσιο ως ο πραγματικός εργοδότης να αποδέχεται τις προσηκόντως προσφερόμενες υπηρεσίες εργαζομένων των οποίων οι συμβάσεις είχαν χαρακτηριστεί καταχρηστικώς και παρανόμως ως «stage» και να καταβάλλει τις νόμιμες αποδοχές τους. Στο δε αιτιολογικό της απόφασης αυτής (φύλλο 27 αυτής) γίνεται δεκτό ότι : «Η πραγματική φύση απασχόλησης των αιτουσών ήταν αυτή της εξαρτημένης εργασίας, με όλες τις περαιτέρω συνέπειες (π.χ. μισθολογικές, ασφαλιστικές, συνταξιοδοτικές κλπ) του στοιχείου της εξάρτησης». Σύμφωνα λοιπόν με το διατακτικό της συγκεκριμένης απόφασης, όπως τούτο αποσαφηνίζεται από το αιτιολογικό της ίδιας της απόφασης (ιδέτε Β. Βαθρακοκοίλης «Κωδικάς Πολιτικής Δικονομίας Ερμηνευτική – Νομολογιακή Ανάλυση (κατ’ άρθρο)» σελ 400-401), υποχρεώθηκε πλέον με ισχύ δεδικασμένου το Ελληνικό Δημόσιο να τις απασχολεί, να τις αμείβει και να τις ασφαλίζει ως απασχολούμενες εξαρτημένης εργασίας. Ως εκ τούτου υποχρεώνεται να τις εντάξει στη μισθοδοσία του με αντίστοιχες αποδοχές δυνάμει των διατάξεων του ν. 3205/2003 και να τις ασφαλίσει πλήρως στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δυνάμει των διατάξεων ν. 1846/1952 (άρθρο. 2).
Επί σχετικού ερωτήματος έχει ήδη αποφανθεί και το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με την υπ’ αριθμ. 332/5-10-2010 Γνωμοδότησή του, όπως εκθέσαμε και ανωτέρω. Συγκεκριμένα καταλήγει το ΝΣΚ ότι μετά την έκδοση απόφασης ασφαλιστικών μέτρων και για όσο χρονικό διάστημα αυτή υποχρεώνει το Ελληνικό Δημόσιο αποκλειστικά να καταβάλλει τις αποδοχές, οι εργαζόμενοι-διάδικοι πρέπει να λαμβάνουν τις αποδοχές που αναλογούν σε εργαζομένους με σχέση εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου, καθώς και ότι οι εργαζόμενοι-διάδικοι αυτοί πρέπει να τεθούν στο ίδιο καθεστώς ασφάλισης που ισχύει για τους εργαζομένους με σχέση εξαρτημένης εργασίας αορίστου χρόνου.
Εξάλλου, δεδομένου του προσωρινού δεδικασμένου που η απόφαση αυτή παράγει, ζήτημα ελέγχου από οιονδήποτε της ορθότητας ή μη της συγκεκριμένης απόφασης, δηλαδή της νομιμότητας ή μη της δικαστικώς πιθανολογηθείσας αξίωσης του αιτηθέντος τη λήψη ασφαλιστικού μέτρου, δεν τίθεται, όπως σχετικώς απεφάνθη και η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου με τα Πρακτικά της 9ης Γενικής Συνεδρίασης της 19η Μαΐου 2010, αλλά υιοθέτησε προσφάτως (και μάλιστα ακόμα και για την περίπτωση των προσωρινών διαταγών) και ο Αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου στην υπ’ αριθμ. 7/22-11-2010 Γνωμοδότηση της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου.
Η υποχρέωση μάλιστα πλήρους συμμόρφωσης σε εκτελεστές δικαστικές αποφάσεις (όπως εν προκειμένω) επιβεβαιώθηκε και προσφάτως με την από 26-10-2010 απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην υπόθεση «Βλαστός κλπ κατά Ελλάδας», που εκδόθηκε με αφορμή την απόφαση της 8ης Νοεμβρίου 2006 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Συγκεκριμένα μεταξύ άλλων κρίνει το ΕΔΔΑ ότι «…σύμφωνα με τη νομολογία του επί του ζητήματος, η υποχρέωση εκτέλεσης μιας δικαστικής απόφασης δεν περιορίζεται στο διατακτικό της τελευταίας. είναι συγχρόνως η ουσία της απόφασης, η οποία οφείλει να είναι σεβαστή και εφαρμοστή».
Δυνάμει λοιπόν των ανωτέρω η εκδοθείσα απόφαση ασφαλιστικών μέτρων, η οποία προστατεύει με ισχύ δεδικασμένου δύο έννομα αγαθά των συγκεκριμένων εργαζομένων, ήτοι το δικαίωμα πραγματικής απασχόλησης και το δικαίωμα καταβολής των αποδοχών τους ως εξαρτημένης εργασίας (ιδέτε ενδεικτικώς ΑΠ 875/1986 Αρμ 2003,1145, ΕφΘεσσαλ 1507/2003 ΝοΒ 1987,1203), υποχρεώνει το Ελληνικό Δημόσιο και όλα τα όργανα της διοίκησης στην καταβολή αποδοχών δυνάμει των διατάξεων του ν. 3205/2003, την καταβολή των επιδομάτων εορτών και αδείας δυνάμει των διατάξεων του ν. 3205/2003 και την υπαγωγής τους στην ασφάλιση του ΙΚΑ.


Προς επίρρωση των ανωτέρω Σας προσκομίζουμε :

1) Την από 26-10-2010 Απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) στην υπόθεση Βλαστός κλπ κατά Ελλάδας.
2) Την από 5-10-2010 και με αριθμ. 332 Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ).
3) Την από 22-10-2010 και με αριθμ. 7 Γνωμοδότηση του Εισ.ΑΠ.


Μετά τιμής


Για το Πανελλήνιο Συντονιστικό Συμβασιούχων,

• ΚΕΠΥΟ ( συμβασιούχοι έργου)
• ΟΠΑΔ ( συμβασιούχοι stage)
• ΔΗΜΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ ( συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου)
• ΟΑΕΔ + ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( συμβασιούχοι stage)
• ΔΗΜΟΣ ΨΥΧΙΚΟΥ ( συμβασιούχοι έργου)
• ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΕΣ ( συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου)
• ΕΤΑ ΑΕ ( συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου)
• ΥΠΠΟ ( συμβασιούχοι εργασίας , stage)
• ΟΑΕΕ ( συμβασιούχοι έργου)
• ΔΗΜΟΣ ΑΙΓΑΛΕΩ ( συμβασιούχοι έργου)
• ΙΚΑ ( συμβασιούχοι stage)
• ΟΓΑ ( συμβασιούχοι stage)
• ΔΗΜΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ – ΠΑΙΔΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ
• ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ( συμβασιούχοι έργου)
• ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ( συμβασιούχοι έργου)
• ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ Δ/ΝΣΗ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ( συμβασιούχοι έργου)
• ΕΣΥΕ ( συμβασιούχοι έργου)
• ΤΣΑΥ ( συμβασιούχοι stage)
• ΕΛΤΑ ( συμβασιούχοι έργου)
• ΔΗΜΟΣ ΔΑΦΝΗΣ
• ΟΕΚ
• ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΑΝ.ΑΤΤΙΚΗΣ
• ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΙ ΚΕΠ
• ΕΛΤΑ (συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου)
• ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
• ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
• ΔΕΗ
• ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ Β. ΕΛΛΑΔΟΣ
• ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΚΡΗΤΗΣ
• ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
• ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟ
• ΔΟΥ
• ΗΔΙΚΑ
• ΟΔΙΕ
• ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου